ini kisah aku : Sebuah Perjalanan

Assalamualaikum...

Semalam..usai sahaja pulang dari jitra..time tu hujan lebat sgt...dlm pukul 11.30pm..disebabkan aku rabun dan xde spek mata..penglihatan aku time tu terhad..so aku kna bawak kreta slow2. punya syok layan bawak kreta sambil dgr radio Fly.fm tiba2 gua nmpk ada seorang pakcik berkain pelikat, berbaju melayu dan berlebai ni berjalan time2 tengah hujan..and dia bawk payung la,ni mesti baru balik terawih ni...dgn x brapa nak nmpk..aku tngok dia dah lenjun sebab hujan malam tu lebat sgt..angin jgn ckp la.aku pun dalam hati cakap...kesian..hm..nak bagi tumpang ke tak nak?...berbekalkan ilmu islam dan akhlak yang aku belajar selama ni...aku pun benti la tepi pakcik tu..and pakcik tu berenti and dia macam tekejut ckit.. "assalamualaikum pakcik..mai la naik..hujan lebat nie.." ...and dia jawab " x pa la dik...rumah depan nie ja.."...pastu aku paksa lagi " dekat ka jauh ka..mai ja la naik.."..and pakcik tu mcam segan2 ckit and dia pun naik keta..dia letak payung dia kat tempat duduk blakang..aku pun drive la balik "sorry la pakcik..saya bawak slow..mata x brapa nak nmpk mlm2 nie " "xpa2"..than aku tanya la rumah pakcik ni dekat mna..and dia cakap rumah tepi jalan ja..x jauh..aku pun mengiyakan je la...than aku tnya pasal family dia and ini cerita dia (aku rangkumkan semua pertanyaan aku)..."isteri pakcik baru meninggal ja..2 bulan lepas...dulu dok pi terawih dgn dia la ni kita pi sorang2 je la...isteri pakcik demam2 pastu cirit..ayaq kurang dlm bdan..pasai tu dia meninggal..kita ni bukan ada duit sangat nak pi berubat mahai2..zakat ada la dapt..tapi mna cukup..bnda la ni semua mahai2..lagi2 kat aloq staq nie...mahai sgt..kadang kita bukak posa mkn roti krim ja..ayaq masak.tu ja la..anak ada dua orang...hat sulong meninggal lama dah..accident.hat nombor dua dok kat perak, hat bongsu ikut laki pi penang..kadang2 depa balik,kadang2 x balik kampung langsung...raya pun kadang2 depa x balik..dulu ada org rumah..kami beraya dua orang klau depa tak dak.ni dia x dak dah..tak tau lagi mcm mna...beraya sorang kot hahaha..(boleh gelak plak pakcik ni)...dulu ada yang sulong dia banyak tolong...dia dok bagi duit...dia keja kerani.nasib baik la jiran2 ada tolong jugak..." diam x diam mata gua nak berair da dgr crita dia...tapi gua blagak cool. than pakcik tu pun suruh benti dia kata dah sampai rumah dia(dekat mende..jauh gak la rumah dia)...aku pun stop la..mmg ada rumah tepi jalan besar nie...rumah papan ja..x besar sgt x kecik sgt..boleh la..and dia pun klua kat kreta..masa dia bukak payung dia tu...aku tmgok payung dia dah rosak..besi terkeluar,patah...pastu aku panggil pakcik tu...dia datang balik...aku pun pegi kat blakang kreta aku ambik payung yg gua beli kat Giordano itu hari.."ni haa..ambik la payung ni..payung tu dah rosak la"...mula2 dia x nak..tapi gua paksa ambik..dia pun senyum and ambik payung tu...haih..kesian dia.than gua pun balik rumah...kerusi kreta basah..hmm..bialah...hehe.

mcm tu la ceritanya...bila gua ingat balik cerita dia...sedih. aku ingat dalam drama je ada crita mcm ni..rupanya mmg wujud kat dunia realiti...wallahualam.

p/s : Aku insan biasa...

Comments

Unknown said…
sedihnya raya sorang sorang. anak anak tak balik.
yess...kesian gila kat pakcik tu...i wish i could help him.
Mr. Unknown said…
Walawe....sumpah ko baik dowh...solawat...
mna ada baik...biasa2 ja.buat bnda yg elok sapa2 pun boleh buat...nak x nak je...hehe.

Popular posts from this blog

Ini Kisah Aku : Gadis Russia, Aku Ok!!

Istiqarah Dengan Quran Dan Tasbih