Posts

Showing posts from August, 2012

di kala kau datang

assalamualaikum

ambang merdeka larut malam tadi
entah mengapa..
apabila sebuah gambaran melintasi kornea ini
aku kembali tersenyum tanpa henti
apa aku rindu wajah dia
atau hanya permainan jiwa yang kecewa
tapi itu perasaan pelik
sungguh aku tidak mahu menikmati
tapi ....
sumpah aku tidak boleh elak
benci
bukan kerana perasaan itu
tapi kebodohan aku

apa aku perlu melutut??


LANCAU!!!


Lost With Love

After several month. worth of promises of forever We fell apart She told me i wasn't strong enough for her that i was very insecure All i was afraid of losing her And nearly a year since it began here i am Hating myself for losing the girl i can never replace cuz its hard i will love you forever


Nilai sebuah mesin penggerak

Assalamualaikum  Allah Humma Solli Ala Muhammad Wa Aali Muhammad

Sejak zaman Tun Mahathir, beliau memperkenalkan Proton sebagai kenderaan buatan Malaysia yang official. Tetapi rakyat Malaysia lebih gemarkan kereta buatan luar negara di mana ianya lebih berkualiti dan murah (pada ketika itu). Disebabkan hal itu, untuk melindungi hasil buatan tempatan iaitu Proton (kualiti dipertikaikan, banyak problem la sundal) daripada terus terbengkalai kerana tak laku.hahahaha.kerajaan telah meletakkan cukai kereta import sebanyak 200% (what the hell) menyebabka harga di jalan untuk kereta import naik melambung tinggi sampei ke langit. dalam istilah international political economy ianya dipanggil mercantilism. well...

oleh itu rakyat Malaysia yang kurang berkemampuan akan membeli kereta buatan tempatan kerana tiada pilihan lain. mahu membeli mitsubishi, subaru impreza, toyota, honda, BMW, Mini cooper ataupun boleh aku katakan kereta yang berkualiti depa dah tak mampu..mahal beb. setiap bulan kena b…

Ini Kisah Aku : Gadis Russia, Aku Ok!!

Image
Pengalaman di Moscow setahun lepas, hampir saja aku lupa kenangan itu, tapi hari ini aku teringat kembali saat berada disana. ingin aku kongsi sebuah ceritera indah sewaktu disana dalam bentuk penceritaan

indah..itu saja aku dapat ungkapkan pabila melewati sebuah kotak dinding besar berisi barangan berharga. Aku khayal dengan keindahan ciptaan manusia ni. Asyik aku dilamun sebuah khayalan, tiba-tiba datang seorang gadis, perlahan-perlahan menghampiri dinding besar itu, di atas kepalanya dipenuhi salji putih yang turun sejak malam tadi umpama gerakan perlahan sayu sebuah air beku yang halus. Aku memerhatikan sahaja gelagat gadis itu, hidungnya mancung, rambutnya hitam paras bahu, matanya biru laut asli, berseluar jeans biru lusuh ketat, berkasut boot merah tinggi dan sweater tebal hitam berbulu, lama aku memerhatikan dia dengan tidak semena-mena dia memandang aku, aku sedikit kaget, reaksi spontan aku lalu muncul dengan tiba-tiba, aku memberi isyarat dengan mengisyaratkan tangan aku k…

Amalan Malam Lailatul Qadar Di Iran

Image
Assalamualaikum..Allah Humma Solli Ala Muhammad Wa Aali Muhammad


Masyarakat Iran yang majoritinya adalah bermazhab Jaafari ini percaya bahawa malam Lailatul Qadar adalah pada 19,21 dan 23 Ramadhan. Dan untuk tarikh ini kerajaan Iran akan memberi cuti khas kepada masyarakat Iran untuk beribadah dan beramal pada malam tersebut supaya dapat mendekatkan diri kepada Maha Kuasa.


Sebelum ni gua penah post dekat blog gua mengenai orang Iran punya amalan pada malam lailatul Qadar pada bulan Ramadhan..dan kali ini gua akan tunjuk kepada korang gambar terbaru untuk tahun ni. Pedulikan apa kepercayaan mereka, apa ritual mereka sekalipun kerana itu cara mazhab mereka, tak perlulah kita nak mencarut membabi buta.apa yang penting amalan kita, akidah kita, cukup mampukah kita untuk masuk ke syurga Allah..lihat dan hayati.


























so..aku rasa rakyat malaysia yang majoritinya ahlul sunnah wal jammah yang dijamin masuk ke syurga kerana akidah kita yang paling 'benar' memenuhi JALAN TAR mungkin ketika s…

Tentang Sesuatu : Hati Berubah

"relax la jimi..."
"ah..kau cakap senang la"
"aku dah 23 memang la senang nak cakap"
"kau babi kan.."
"ala...relax la, dah tak boleh gurau dah pun"

Jimi bangun mengadap langit, tenung lama ke atas seakan-akan mahu terbang dan merampas kebahagiaan si unggas. Ali terus memandang Jimi.

"sebelum nak pergi sana, aku nak survey dulu tempat tu" kata Ali sambil membelek-belek telefon bimbitnya.
"kau pasti? tak membazir ke? internet kan ada" kata Jimi

"dunia maya dengan realiti berbeza, kau jangan poyo sangat"
Jimi hanya ketawa kecil.

"kau pasti kau nak pergi iran? bukan bahaya ke pergi situ" taya jimi sekali lagi
Ali terus senyum, dia berlari ke arah kawasan terbuka di tempat mereka melepak jika ada masalah
"TAK KENAL MAKA TAK CINTA" jerit Ali dari jauh.
Jimi terus bisik seorang diri  "poyo, macam la tak boleh cakap pelan-pelan"


* 2 hari kemudian

lagu Pagi Yang Gelap memecah kesunyian…