Nilai sebuah mesin penggerak

Assalamualaikum  Allah Humma Solli Ala Muhammad Wa Aali Muhammad

Sejak zaman Tun Mahathir, beliau memperkenalkan Proton sebagai kenderaan buatan Malaysia yang official. Tetapi rakyat Malaysia lebih gemarkan kereta buatan luar negara di mana ianya lebih berkualiti dan murah (pada ketika itu). Disebabkan hal itu, untuk melindungi hasil buatan tempatan iaitu Proton (kualiti dipertikaikan, banyak problem la sundal) daripada terus terbengkalai kerana tak laku.hahahaha.kerajaan telah meletakkan cukai kereta import sebanyak 200% (what the hell) menyebabka harga di jalan untuk kereta import naik melambung tinggi sampei ke langit. dalam istilah international political economy ianya dipanggil mercantilism. well...

oleh itu rakyat Malaysia yang kurang berkemampuan akan membeli kereta buatan tempatan kerana tiada pilihan lain. mahu membeli mitsubishi, subaru impreza, toyota, honda, BMW, Mini cooper ataupun boleh aku katakan kereta yang berkualiti depa dah tak mampu..mahal beb. setiap bulan kena bayar 1000 ringgit. habis duit gaji aku!! road tax lagi. muntah!!!

dan aku mula fikir..mangkuk ayun yang menyokong tax 200% ini pakai kereta apa pula. adakah proton..hahaha haruslah tidak. Kebanyakan mereka adalah kapitalis..so mangkuk-mangkuk kapitalis ni konfem la banyak duit. ketika mereka menyokong tax sedemikian rupa dengan alasan untuk melindungi kereta buatan malaysia aka Proton tetapi tidak lah pula mereka memakai kereta Proton. Lalu kenderaan apa yang mereka pakai..adakah motor kapcai honda. ya..mereka pakai kereta yang bukan calang-calang, ratus ribu beb...tak pakai la kereta puluh ribu ni (proton). So aku rasa sangat pukimak disitu. kau beriya support tapi kau tak pakai proton.

so..marilah kita pukul mereka-mereka si kapitalis ni. cakap tak serupa bikin. wadefak.

ohh..aku menulis tentang hal ini bila aku nampak demonstrasi kecil-kecilan di tol jalan duta pada pukul 4 petang yang berdemo tentang "Turunkan Harga Kereta" . sapa yang buat? hahah..politikus dan penyokong politikus.biarlah mereka. malas aku masuk campur.

Comments

Popular posts from this blog

Ini Kisah Aku : Gadis Russia, Aku Ok!!

Istiqarah Dengan Quran Dan Tasbih