Satu Kronologi : Sebuah Kehilangan

Assalamualaikum

5.00 pm : balik kerja

5.25 pm : dapat mesej dari kakak gua  - "yen..tok x sihat..first time tngok dia cmni...kamu da mase balik la ek..mlm ni de bace yasin skit kat umah

gua pun mandi pe semua siap2..tros balik rumah..setengah perjalanan gua baru teringat lesen gua dah mati 17hb aritu..dah 5 lima hari.kikiki..bio lah..cuaca cantik petang tu..dari jalan kepala batas gua boleh nampak sunset..cun!!!

7.30 pm : sampai rumah..gua tengok kakcik, makanjang, kak yasmin ada kat belakang rumah tengah goreng bihun satu kawah

gua pun masuk rumah..terus salam sapa yang ada..gua terus masuk bilik tok..gua tengok keadaan tok teruk..and tok long tengah baca ayat al-quran dekat telinga tok. gua pun salam semua yang ada kat situ. gua dah mandi sembahyang apa semua..gua pun tolong la apa yang patut dekat rumah..kat dapur, ruang tamu, bilik gua sendiri..adik beradik yang ada kat rumah time tu wa, pakanjag, cu and lain2.ramai jugak..

gua pun tunggu la orang surau sampai..bila dah semua sampai bacaan yasin pun start..sambil tu gua dengar tok mengerang..mcm sakit.gua fikir positif je time tu mungkin kena sawan, and x sedar cikit2.biasala orang tua, tapi gua tak pernah tngok tok mcm ni..mak gua cerita tok dah 3 hari mcm tu,aku tanya mak tak hantar pergi hospital ke, mak gua kata dah buat macam-macam..ulang alik pegi hospital tapi still mcm tu, demam panas katanya,..just manghrib tadi tiba-tiba dia mengerang. dah settle baca yasin semua..ramai gak malam tu adik beradik datang, gua pun simpan apa yang patut..gua tengok mak sedare gua tngh makan kan ubat pada tok guna picagari tu.

sebenarnya gua plan nak balik mlm tu..memandang kan mak gua dah berleter sebab lesen mati..gua ambik keputusan balik pkul 5 pagi esok, well masuk opis kan pkul 8 pagi..pagi2 buta...polis xde.hehehe.

dalam pkul 12 cam tu gua tidur..pakanjang dgn makanjang balik kl sebab esok pakanjang nak pergi terengganu ada kursus. tinggal la berapa kerat je org dekat rumah..mak gua cerita dah 2 hari tak tidur sebab nak jaga tok aku ni.

5.45 am : mak gua kejut gua bgun smyang subuh and balik uum..gua tak mandi..gua just ambik wuduk je. dah semayang pe semua..gua pun siap-saip nak balik.sebelum balik gua tengok kat bilik tok..tok senyap je...tidur kot.

6.10 am :  gua pun merempit balik uum.

7.10 am : gua sampai dpp proton..bilik gua la.selalu gua kalau balik bilik sejam lepas tu baru gua cek hanset..tapi tiba2 hati gua tergerak nak cek hanset..parking moto je..tros gua cek hanset..gua tengok ada mesej dari kakcik..ingatkan dia nak bagitau ada barang tertinggal ke apa ke gua pun bukak mesej tu..rupanya...

gua terus call mak gua..dia suruh gua settle lesen gua baru balik rumah.gua pun call en.shahidan nak mintak cuti emergency, and dia ok.

9.00 am : gua pun sampai rumah..gua tengok org dh ramai..kat luar and dalam..gua degn pakei baju opis bagai..rasa kaget..ahh..bior la.

kedengaran bacaan yasin di merata2..suasana suram dekat rumah gua. gua terus pegi dekat bilik tok gua..gua nampak sekujur tubuh ada di atas katil , tidak bergerak, mukanya ditutup dengan kain putih, gua berdiri dekat pintu..kaget tidak bergerak sambil memerhati.kakak, kakcik, cu sedang membaca yassin dekat sebelah sekujur badan yang berselimut putih.

gua duduk di sebelah katil..adik sedare gua pun buka kain putih yang ada menutupi wajah tubuh tersebut..bila dia bukak je..mulut gua tak henti-henti berkumat kamit membaca surah al-fatihah..dan berselawat ke atas muhammad wa aali  muhammad.

- tok dah meninggal subuh tadi-

lepas tu gua pun x tau nak buat apa..just mengulur kat ruang tamu..ngulur dekat depan rumah..sambil salam tetamu yang datang...sekumpulan sedare2 datang..sikit demi sedikit..orang kampung..jiran-jiran..semua datang..ramai...

pkul 11.30 : bapak sedare gua ajak makan sebab dia dah lapar..actually gua pun lapar..gua pun start moto..bawak bapak sedare gua pegi kedai makan terdekat.

12.30 am : gua balik rumah..gua pun masuk rumah..gua tengok arwah dah diangkat depan bilik air..jenazah sedang dimandikan.than kakak gua yang ada kat situ suruh gua pegi tengok..tolong apa patut..bila gua ada disisi arwah tok..satu persatu memori datang teringatkan arwah yang selalu ada kat rumah aku..sebab arwah tok sakit dari dulu lagi, tapi bukan sakit apa..just x boleh berjalan je..dari gua sekolah rendah tok selalu ada kat rumah, mak gua jaga. Seribu satu memori datang..dari gua kecik sampai la gua dah besar..and time tu gua mula rasa sebak. tapi hati gua cakap..yen lu kuat yen..tahan la air mata tu. Saat segalanya selesai..mak terus pegi dekat kepala arwah tok..lalu mak pun cium dahi dan pipi tok..time tu suasana sedih mula melanda..terdengar tangisan pilu mak gua, kakak-kakak gua..abang gua..mak sedare gua. waktu tu ego aku mula hancur, mula retak seribu..aku tak dapat tahan lagi..aku lari ke dapur and...ye aku menangis time tu..sumpah aku tak tahan. Gua cuba reda kan tangisan gua..dan gua pun ke tempat tadi..dan terus cium dahi dan pipi arwah tok.sambil berselawat~

Aku membantu mengangkat jenazah ke ruang tamu untuk dikapankan..pakanjang dengan makanjang sempat balik ke rumah aku..dia cancel kan kursus di terenganu. gua tengok mak sedare gua menangis teresak..dan begitu juga mak gua..dah lama aku tak temgok mak nangis macam ni.

zuhur : jenazah dibawa ke surau depan rumah untuk disembahyangkan..bila sudah selesai..jenazah di bawa ke kubur berhampiran dengan rumah.tiba di tnah perkuburan..gua bantu apa yang patut after mayat sudah masuk ke liang lahad. cuaca panas terik, gua yang masih berbaju kemeja and berseluar slack tolong masukkan tanah ke liang lahad..bila dah selesai..bacaan talqin pun bermual..suasana pilu dan suram..gua masih lagi terdengar suara tangisan mak sedare gua.

Bila semua dah selesai kami pun balik ke rumah...sempat la aku jumpa semua sedare...yang dah lama tak jumpa.~

Petang tu aku pegi kuala kedah..beli makanan untuk jamuan selepas tahlil di surau...banyak jugak aku beli.

8.00 pm : gua pun balik ke UUM memandangkan gua nak keje esok..

KAMA BINTI FATIMAH

Al- Fatihah~


Comments

ojousara said…
takziah,,at least ko dpt tgk atuk ko sebelum mata tutup....

Popular posts from this blog

Ini Kisah Aku : Gadis Russia, Aku Ok!!

Istiqarah Dengan Quran Dan Tasbih