Dalam TIdak Sedar Kamu Menghina Tuhan

Assalamualaikum...

Semasa gua tengah leka tengok facebook..tiba2 terbaca satu status update dari seorang kawan gua...dengan hati yang tenang mereka mengatakan..JODOH ITU RAHSIA ALLAH..ehem.benarkah..??kamu tahu falsafah yang ada disebalik ayat itu..??hehehe...mari bincang..

bila dikatakan tentang rahsia...sesuatu yang bagi aku perkara yang tidak akan diketahui sesiapa sampai bila-bila. Maka jika rahsia itu diketahui makhluk disekeliling maka lemah la si penjaga rahsia itu kerana tidak mampu menjaga sesuatu yang seharusnya tidak diketahui oleh sesiapa..dan itu adalah sifat sesetengah manusia iaitu lemah. Jadi sudah dapat satu gambaran apa yang dimaksudkan dengan rahsia.

Jadi apabila dikatakan jodoh itu rahsia..dan apabila kamu sudah bertemu dengan wanita atau lelaki yang merupakan jodoh kamu..adakah itu merupakan satu rahsia lagi..of coz jawapannya dia tidak kan, seolah-olah rahsia jodoh kamu yang disimpan selama ini sudah terbongkar..dan berbalik kepada benda di atas tadi..dikatakan jodoh itu rahsia Allah...dan ini adalah permasalahannya..selama ini tuhan memegang rahsia jodoh kamu, dan apabila kamu sudah jumpa rahsia Allah itu bermakna rahsia itu sudah terbongkar..sekaligus menunjukkan kelemahan tuhan di situ..kerana tidak mampu menjaga rahsia. seperti yang gua cakap kat atas tadi..jika pemegang rahsia itu tidak berjaya menjaga rahsia tersebut dan diketahui orang bermakna dia seorang yang lemah. Dan adakah tuhan itu sifatnya lemah...wohoo..tentulah tidak bukan. Tuhan Maha Kuasa, God is the most powerful.

Jadi, kesimpulannya..jodoh itu bukan rahsia Allah. Kerana bagi aku..Allah tidak pernah menyimpan apa-apa rahsia kepada manusia..lagi-lagi jodoh. begitu juga kiamat..jika Allah mahu merahsiakan tentang kiamat, pasti Allah tidak akan memberitahu tahu tanda-tanda kecil dan besar tentang berlakunya kiamat. Jadi Allah senantiasa menyuruh kita berusaha untuk mendapatkan sesuatu..jika kamu mahu si polan itu menjadi pasangan kamu, perlulah kamu berusaha untuk mendapatkannya..bukan dengan mengatakan " Aku berserah kepada tuhan sahaja tentang urusan jodoh" dengan itu jadi single lah kamu semua sampai akhir hayat kerana tidak berusaha mencari pasangan. hehehe.

~Firman Allah.."Allah tidak mengubah nasib sesuatu kaum itu, melainkan ia mengubah nasib ia sendiri"

p/s : sapa-sapa yang single..sila bagitau..gua nak ngorat.

Comments

ojousara said…
hohoho..tu point dia
Ilham Jamil said…
weh weh weh. bg aku jodoh itu tetap rahsia sampai lah terlafaz akad. tak eh? HAHA. kita mana tau siapa jodoh kita kan? ke tau? memang boleh ubah nasib, memang kalau berdoa, mintak ada hendaknya jodoh kita dengan si polan, dengan kuasa Allah, dialah jodoh kita. tak eh? hehehe.
point besar aku...Allah x simpan apa2 rahsia daripada manusia. memang x simpan apa2..kalau aku..aku tau saa jodoh aku..kalau aku nk seseorang tu..aku akan usaha samai dpat..contoh neelofa..kalau ku nk neelofa aku kna la usaha dpt kan dia, doa la apa la..bila besar usaha aku...and usaha yang aku buat tu berbaloi utk dapatkan neelofa..maka time tu aku tau dah jodoh aku sapa..masa dalam perhubungan ko kna usaha jaga perhubungan..agar tak becelaru..so bila usaha ko banyak..ko akn tau jodoh ko. kalaulah rahsia jodoh itu smpai akad..tiba2 prap!! bercerai..maknanya Allah still nak berahsia dgn ko??..atau ko yg x usaha tk jaga prhubungan??
ojousara said…
entahla,,bg aku..pasal jodoh ni cam susah sikit la...emmmm
thanx..lagipun ini hanya pendapat/subjektif..apa yg ada dalam fikiran aku..maybe one day jumpa penjelasan yg lebih baik..so bnda ni akan bertukar..=)

Popular posts from this blog

Sebuah Satu Malam

Istiqarah Dengan Quran Dan Tasbih

Ini Kisah Aku : Gadis Russia, Aku Ok!!