Realiti Sebuah Kotak Hitam

Assalamualaikum..Allah Humma Solli Ala Muhammad Wa Aali Muhammad

Kotak hitam apa plak ni...kotak hitam la...yg ada gambo org gerak2 dlm tu...haih..telibisyen la woi..

dah tu..knpa dgn telibisyen ni..hehe.realiti sebuah telibisyen yg byk kontrol minda kita..bila difikirkan balik..ya kotak hitam ini salah satu sistem yg mngawal minda kita dalm keadaan tidak brapa nk sedar...pasaipa wei??haa...tadi aku ada baca satu artikel..sempoi habaq ang...bnda simple je tapi menusuk beb...hakikatnya..kotak hitam inilah apa yg dikatakan tuhan manusia pasca moden..knapa? tv ni kawal korang la.kawal hidup korang,kawal duit korang..bila ada bnda yang baru tv akan tunjuk bnda2 yang baru ni mcm2 wei dari pala sampai lutut, krim nak bgi besar alat sulit la, nak besar kan buah dada pun ada..so automatically korang akan terikut2 apa yg tv suruh beli..tudung baru,permainan baru, kasut baru..rorine la,adidas la,pukimak la,mcm2 la...so korang akan habiskan note biru dan merah koang dekat bnda2 camgini..damn it.itu satu lagi satu...TV cakap black metal jahat kau pun kata black metal jahat, kalau tv kata gig ni merosakkan akhlak anak muda kau pun pegi ceramah dekat anak2 korang kata gig ni x baik, TV cakap mazhab syiah ni sesat lagi menyesatkan korang pun cakap syiah ni sesat dan kita kena bakar rumah pengikut mazhab syiah ni..bila ditanya apsal kau buat mcm ni,apsal kau cakap bnda mcm ni,..kau kan jawab tu "tu dlm TV.." lanjau la wei...tu tv cakap, abeh otak kau tu kau letak kat mana? tv?lutut?..moron!!

kau ikut je apa yg ada kat tv tu. ni lagi satu. tv ini secara x langsung mngajak kau jadi baik mngikut hari..hari jumaat kau dihidangkan dengan al-kuliyyah dan mcm2 lagi kisah pedoman hidup,ceramah agama time tnghari,khamis malam jumaat hal ehwal islam, knapa perlu khamis mlm jumaat..sebab malam jumaat kna baca yassin? so kna ada ceramah supaya sinonim dgn apa yg kau buat lepas maghrib kat rumah..mcm tu?kat tv2 ada je tunjuk citer blue pkul 10..so what the fuck wif that? masuk ari jummat..kau kna insaf..sebab hari jumaat ni penghulu segala hari..mcm2 la perkara time hari jumaat ni.so kau dijamu dgn ustaz2 yg blaja 3 tahun je dkt al-azhar,3 tahun je beb 3 tahun..cukup ke?hafal dan muntah..pastu esok2 dpt berita ustaz/ustazah masuk mahkamah rebut harta,kna tangkap khalwat..haih.ustaz 3 tahun hafal muntah mcm ni la.ada hati nak nasihat aku!!! Kalau nak suruh kau insaf..perlu ke ada ari2 tertentu. nasib baik la ada tv al-hijrah sekrang ni..so sapa yg nak insaf ari2 boleh la tngok al-hijrah..abeh tu channel oasis tu mcm mna?haha...channel tu dah melalut la bagi aku..prefer tv-alhijrah lagi..fair..pasal sunni ada,pasal syiah ada,pasal wahabi..xde..wahabi boleh g mamfuss!!!..than hari sabtu ahad tv ajak kau jadi lagha sikit...dia hidangkan korang dgn seribu satu hiburan...semalam korang tngok al-kuliyyah..hari ni korang tngok akademi fantasia..yes itu hakikat..itu apa yg dibuat oleh makcik2 yg tngok al-kuliyyah semalam.than tnghari ahad..tngok melodi,artis tu artis ni..hei perlu ke kita alert pasai artis2 ni..diorang tu semua plastik la wei..sumpah hipokrit. just adala sorang dua yg aku nmpk itu mmg diri diorang.than petang sikit tv suruh kau tgok nona..artis kahwin datuk..tngok gang2 kapitalis ni kahwin sampai juta2..sampai puluh ribu ringgit, tayang kemewahan...tapi baru semalam je ada cerita pasal org makan siput babi..prihatin la kunun..prihatin pala lutut.

so dah nmpk kan peranan tv dalam mngawal kehidupan korang and diri aku jugak..haih knpa la aku baru sedar pasal bnda ni.so fikir2 kan la..mna baik kita ikut..aku x kata aku baik, aku pun dok baiki diri aku lagi..till than.sayonara~

p/s : kredit to rokok nan sebatang.

Comments

Popular posts from this blog

Ini Kisah Aku : Gadis Russia, Aku Ok!!

Istiqarah Dengan Quran Dan Tasbih

berlagak padahal lembik