Ini Kisah Aku : blogger kampung

Assalamualaikum

Jumaat lepas aku balik rumah sebab ada kenduri dekat kampung gua..gua bertolak dari uum dalam pkul 3 camtu.sampai rumah dalam pkul 4 lbih..nasib baik ada orang kat rumah..aku ingat kan depa semua dah ada kat kampung..tapi kakak dah ada kat rumah.mak dgn ayah je ada kat kampung...sampai rumah je aku rehat2 dulu....penat kot.hehe..tiba2 ayah gua call...haa..ni mesti panggil suruh buat kerja ni baru sampai je kot...hehe.ayah aku suruh aku datang cepat..sedara-sedara semua ada..and ada yang nak jumpa aku.aku pun mengiyakan je la..

pukul 5 lebih camtu aku pun gerak la pegi kampung aku...10 minit je nak samapi kampung aku dari rumah..disebabkan waktu petang..gua ingat nak ikut jalan bendang..mesti time ni angin petang sedap.hehe...gua pun lalu la ikt jalan bendang..angin dia perghh...bisa tetido ooo even tngh bawak moto sekalipun.tapi time ni sawah x menghijau sangat sebab baru proses tanam padi..samapi satu port tu buat aku teringat tempat yang aku dgn sedare2 aku selalu main dulu..kat tepi tali air.hehe..bula tengok je...memang teringar zaman kecik2..main mercun time raya kat situ,sedare aku curi2 hisap rokok kat situ(gua x hisap rokok ok) mcm2 la kitorang buat kat port tu.

masuk simpang ni masuk simpang tu..sampai gak aku kat kampung aku.tengok kreta dah banyak.of cos la kreta sedare2 aku.aku tengok khemah dah pasang depan rumah..mak aku dgn abg aku ada kat bawah khemah tu tngah sembang2. sampai je aku salam semua orang..dalm and luar rumah.mak2 sedare aku semua syok la tngok aku datang sebab ye la lama x nampk kan..even dok sintok je pun..ala lagipun depa tu semua dok KL..mmg susah la nak jumpa..setauhn sekali je. Lepas sembang2 dgn sedare bagai...aku pun start la buat keje..buat apa yg patut..susun meja..tolong cuci itu dan ini..and paling ohsemm petang tu..gua telah belah buah kelapa tua dalam 100 bijik..ramai orang terkejut tngok aku boleh belah buah kelapa especially mak aku and abang aku..hei kamon la mak..gua budak kelab kembara ok.sambil2 tu sepupu aku dgn ayah aku dok mesin kelapa tu..nak buat santan.


Esok kenduri start..dalam pukul 11 baru aku pegi...bangun tido lmbat gila kot..mak aku miss call sampai dua kali..memei tido mati la teman ni...bila aku sampai kampung aku..tngok org da ramai da..balakang rumah pakcik2 dan makcik2 yg vogue the vast tngh gotong royong masak..ohsemm..aku suka gila suasana mcm ni..dah lama x tngok..aku sayang budaya gotong royong mcm ni...well..susah da nak jumpa budaya ni..la ni semua tempah catering je...=( tiba2 terpikir..aku bangga aku dok kedah.aku bangga aku budak kampung. so aku amek peluang ni enjoy kerja ni..angkat pinggan, angkat cawan..susun lauk dekat meja..tmbah lauk atas meja,oh btw menu kenduri time tu..nasi minyak + nasi jagung + gulai daging batang pisang + gulai ikan masin + ulam + sambal belacan + daging kurma + air sirap...byk kan..mmg sumpah ohsemm.

dalam pukul 6..segala2 nya dah siap kemas.settle!!...and aku pon salam semua sedara sebab nak balik UUM balik la..sok nak keje. lepas maghrib aku pun balik UUM..penat..penat dan penat.malma tu ada meeting plak utk aman palestin haih.....penat.hehe tapi berharga.thats all..thank you.

p/s : x de apa lah...

Comments

Popular posts from this blog

Ini Kisah Aku : Gadis Russia, Aku Ok!!

Istiqarah Dengan Quran Dan Tasbih