Al - Tawheed

Assalamualaikum and solawat Ala Muhammad Wa Aali Muhammad

Mengapa manusia Tidak Mengenal Allah Dan Agama?

Ini Jawapan dia!!!

1. Ketika kita katakan yang manusia dpt mngenal Allah melalui bangunan sel atau atom, so bermakna hnya bagi org2 yg benar2 ingin beriman kepada Allah, tetapi bagi orang-orang yang tidak mempunyai perhatian yg sama skali thdapnya. Contoh......
 
Perhatikanlah tukang kayu yang membuat tangga tapi dia sendiri tidak pernah naik tangga kecuali untuk demo kat customer dia.

so dari contoh yang aku bagi tu dapt disimpulkan bahawa tanpa seseorang berhasrat utk mngetahui sesuatu hal atau mngambil manfaat darinya, jadi dia x kan jumpa dan x kan mngenali and x kan dapt manfaat apa2 pun dari apa yg dia buat. So samala macam orang2 yang nmpk tanda2 penciptaan allah secara teliti, namun depa x jugak  beriman kpada Allah..sebab just tngok tanda2nya semata. Dan boleh jadi seseorang itu mempunyai niat bukan untuk mngenal Allah. nauzubillahi minzalik.

*sedikit penerangan dari ustaz gua*

Manusia zaman sekarang yang lahir secara zahirnya adalah islam..tetapi batinnya bukan islam.


Aku selalu di brainwash ustaz2 untuk tidak mnerima apa2 ilmu islam secara bulat2...sebliknya kena kaji dulu apa yang aku dapt. so kenali la Allah sedalam2 mungkin, if kamu tidak mngenali Allah segala ibadat anda kosong semata..tidak tahu kepada siapa disembah, tidak tahu kepada siapa untuk bersujud. To orang melayu..jangan jadikan agama sebagai budaya..yang mengakibatkan generasi masa kini tidak mngenali tuhan..mana taknya di dlm dada penuh dgn ilmu fiqah sahaja tapi ilmu tauhid..sekadar isi tempat kosong.haih.
bak kata seorang shabat aku..kenali luaran sesebuah mangkuk(tauhid) itu dahulu..barulah mengenali apa isi dalam mangkuk itu(fiqh)..logik!!!

p/s: peringatan untuk diri sendiri juga..next time im gonna talk about akidah yaww.

Comments

Popular posts from this blog

Ini Kisah Aku : Gadis Russia, Aku Ok!!

Istiqarah Dengan Quran Dan Tasbih

berlagak padahal lembik