Surga Untukmu

Assalamualaikum, Allah humma Solli Ala Muhammad Wa Aali Muhammad




Ana cuti2 ni beb..ana dok tngok gak la astro oasis..n ada satu cerita yg ana rasa best n bermakna..ni sinopsis cerita tu

Indosiar.com, Jakarta-Kepulangan Fahmi ke tanah air sangat ditunggu-tunggu oleh keluarga Kyai Hasan Al Habsyi. Selain karena Fahmi anak satu-satunya dari keluarga itu, dia juga merupakan kebanggaan keluarga kerana berjaya menyelesaikan biasiswa di Kaherah. Ia diharapkan bisa menjadi pengganti pesantren Al Muarofah yang dipimpin ayahnya.

Namun dalam perjalanan pulang menuju kampungnya, Fahmi bertemu dengan Halimah, seorang janda beranak 3 yang sedang diusir dari rumah kontrakannya. Halimah juga dikejar-kejar oleh rentenir, karena belum melunasi hutangnya. Fahmi akan menolong dan membawa Halimah dan anak-anaknya ke rumah. Terjadilah kegemparan dalam keluarga Kyai Hasan. Kyai Hasan menyuruh Fahmi memulangkan Halimah, namun Fahmi menolak kerana dia merasa wajib menolong dan menampungnya di pesantren.

Sang rentenir yang marah akhirnya memanaskan warga kampung dengan memfitnah Halimah dan Fahmi. Halimah makin terpojok, hidupnya penuh hinaan dan penderitaan. Fahmi yang melihat itu akhirnya memutuskan menikahi Halimah, agar hidup Halimah dan anak-anaknya menjadi terhormat dan terjamin. Tentu saja Kyai Hasan tidak bersetuju dengan keputusan itu. Ia sudah menjodohkan Fahmi dengan Ranun, iaitu kanak-kanak dari kyai Syaripudin, sahabat Kyai Hasan, yang juga pemilik pesantren.

Namun Fahmi bersikukuh. Baginya menikahi Halimah adalah ibadah, lagipula dia berpegangan pada sunnah rosul. Seiring dengan waktu, rasa kasihan dan iba Fahmi pada Halimah berubah menjadi sayang dan cinta. Fahmi pun akhirnya menolak menikahi Ranun, kerana dia sudah jatuh cinta pada Halimah. Ranun yang diam-diam mencintai Fahmi pun sangat kecewa, dia jatuh sakit. Kyai Syaripudin, ayahnya, lalu menyalahkan Kyai Hasan.

so..jom la layan citer ni..

p/s: haih..ana bagi mesej tapi x balas pun.xpe..ana x terasa pun sebab ana budak baik.

No comments: