Ini bukan cobaan



OK ini kisah benar nk mamfuss..kalau publish dekat  lejen, konfem boley buat kispen. actually gua itu hari pergi kem Biro Tatanegara or BTN (no political heart feeling feliss) kuala kangsar, and gua jadi fasilitator a.k.a tenaga pengajar atau penggerak untuk kem tu. and guess what peserta-peserta kali ni ialah budak-budak kolej universiti insaniah (KUIN) yes..totally mereka adalah pro-pembangkang (no political heart feeling phelisshh). but mengajar budak-budak insaniah tentang malaysia ni bukan sesuatu yang paling menarik gua nak kongsi kali ni, tapi what happen in Kem Bina Negara Ulu Kenas, Kuala Kangsar, Perak.

First day, gua sampai dah malam, and time tu peserta tak sampai lagi because esok baru program start, anyway esok kami free sampai malam that mean tak de keje lagi la..so aku ajak la kawan kawan pergiIpoh, so orang kata sambil menyelam minum air, alang-alang dah sampai Ipoh, gua singgah batu gajah dulu, gile sial excited nak mamfus. samapi je batu gajah, gua ronda mana kawasan yang patut gua ronda..totally a big different. so bila lalu kawasan-kawasan nostalgia such as sekolah gua, rumah lama gua, kedai makan so its bring back those memory. bayangkan gua memandang bangunan kat situ dalam mood sephia..pergghh power. Lepas tu baru lah gua ke Ipoh...al kisahnya..ini bukanlah main point gua untuk post kali ni.

Esoknya, lepas Subuh gua terus siap untuk melayan budak-budak insaniah. Mula-mula gua rasa agak awkward nak mengadap diorang sebab ideology politik diorang..but who fucking care?? gua masuk je terus dalam dewan dengan dua tiga orang lagi fasilitator. bila mengadap je diorang..wow...makwe makwe insaniah bener bener bikin gua cayaq..cayaq..lalu mati di pesisiran sungai..oh by the way, Ulu Kenas ni kawasan perkelahan..that mean ada sungai, ada hutan tebal, ada chalet, ada gunung, and ada hantu...hantu?kikiki..tapi sumpah ramai yang lawo lawo. and of course gua akan buat aliran eye contact dengan mana mana makwe yang gua dah berkenan. however ini adalah makwe hijabter yang dikelilingi pakwe serbanista yang pandai bersurah. so kalau gua eye contact  taubat makwe makwe tu sekali pandang je. kiki. tapi...pedulik apa aku. political view? pedulik apa aku, bila semua fasi dah perkenalkan diri, we all pun start we all punya tugas masing-masing...and gua bernasib baik kena jaga group yang ada makwe yang telah buat gua cayaq. so banyak kali gak la gua bertawak keliling group makwe tu..

**assalamualaikum..ana rasa ana syok sama ukhti..ana nak kahwin sama ukhti..**

tapi ini bukanlah cerita tentang pasal makwe ni yang gua nak fokus. tapi.....

Pukul 10.45pm

Malam ni peserta-pesera kena buat  persembahan atas nama Malam Kesenian Islam dan tema depa ialah islamik dan patriotik. and waktu ni 9 kumpulan dah perform and macam-macam benda depa buat contoh berselawat, nasyid, nyanyian and many more *ala2 promot kaset. Sedang budak-budak ni melayan apa yang ada depan pentas, sedang aku menjadi juri untuk persembahan budak-budak ni tiba-tiba ada sorang makwe ni pengsan..alahai kesian..penat agaknya kena lauk dengan aktiviti petang tadi. kawan-kawan dia pun usung la dia keluar dewan, pergi ke bilik kecemasan kat luar dewan, aktiviti diteruskan..pastu makwe yang tolong usung kawan dia yang pengsan tadi masuk semula ke dalam dewan dan memanggil seorang lagi kawan dia. kedua-dua mereka kelam kelibut tahap gaban berlari ke luar dewan. selang 10 minit kemudian..ketua fasi masuk dewan dan meminta group yang sedang asyik buat persembahan supaya berhenti seketika..peserta tak nampak, aku pun berdiri dan dengan lagak seorang fasi yang kacak aku meminta peserta berhenti sekejap dengan berkata

"minta berhenti..nak berubat kawan kejap"

dengar je perkataan berubat peserta kecoh sikit, sikit je tak banyak. gua pun keluar ke dewan and terus ke tempat makwe pengsan tadi. makwe tu tenteram aman damai tapi senyap tak sedar diri. lepas tu kan..lepas tu kan..aku msuk balik dalam dewan than terus ada sorang makwe yang cun dan mencairkan dan bertudung labuh..haruslah KUIN kan bertanya keadaan makwe tadi. gua dengan kacak dan bergaya berkata

" hmm.dia ok tapi tak sedar diri"

gua bercakap dengan memandang mata dia, aduh...dia pakai gigi besi, memang taste sangat, bagi gua makwe pakai braces ni memang seksi..walaupun dia muslimah dia tetap seksi. Gua terus keluar semula bersama seorang budak laki ni..dia masuk ke dalam bilik kecemasan, makwe tadi terbaring di atas karpet. budak laki tadi a.k.a. ustaz ridzuan membacakan ayat-ayat al-quran di telinga makwe pengsan tadi...tiba-tiba..



Comments

Popular posts from this blog

Ini Kisah Aku : Gadis Russia, Aku Ok!!

Istiqarah Dengan Quran Dan Tasbih