Ramadhan : Siapa yang mengikat syaitan?

Assalamualaikum Allah Huma Solli Ala Muhammad Wa Aali Muhammad

setelah bertapa mencari ilmu di beberapa kawasan, finally aku berjaya pulang ke rumah. perjalanan? fuhh...i dont want to talk about that. diversity. oh ya...bulan Ramadhan its around the corner..and saat ini lagi 3 hari saja lagi and of course as a tipikal muslim i will said...wah tak sabarnya nak sambut bulan ramadhan, nak puasa, nak chill dengan familt waktu berbuka, going to bazaar..wahh macam-macam la.hehehe..sebagai seorang lelaki adult, sangat annoying kalau aku beraksi sedemikian rupa..pasti Ayyza melankolik( promot ^_^) akan tumbuk aku.ya...mungkin. actually..ada sedikit persoalan dalam diri aku since beberapa tahun lepas..and im not sure if this question also you alls pernah fikirkan..alrite i dont want to melalut jauh-jauh..just straight to the point.

And the question is ketika bulan Ramadhan ada hadis yang mengatakan..SYAITAN DAN JIN AKAN DIIKAT.
and everybody know about it right. BUT why masih ada orang yang buat jahat, maksiat atau bahasa serbanistas kemungkaran (ponteng puasa, minum arak, bunuh-membunuh, tengok porn waktu tengahari) masa bulan Ramadhan..kerana kata abang ustaz perbuatan jahat itu pasti datang dari hasutan syaitan dan iblis.PASTI!! tapi syaitan diikat and that mean bila dia diikat pasti syaitan tidak boleh menghasut..nahh...tapi mengapa hal ini masih berlaku???

so apa yang we all fikirkan ketika tu...ohh..thank god..syaitan takde that mean hantu pun tak de. pasti ada bukan..ahaks. by the way...this is the philosoph about the ayat..and what the meaning by diikat.

banyak pendapat aku dapat tentang hadis ni..but paling aku boleh terima ialah :

sebenarnya syaitan langsung tidak diikat oleh tuhan pada bulan ramadhan..langsung tidak sebab itu masih ada maksiat yang berlaku pada bulan Al-quran diturunkan. nah..sebelum kita membahaskan dengan lebih lanjut..fakta yang anda perlu tahu mengenai hadis ini ialah ianya ditujukan kepada orang-orang beriman di bulan Ramadhan. Jadi sebenarnya manusia yang beriman di bulan Ramadhan itu yang "mengikat" syaitan dan jin daripada menghasut..maksudnya ketika bulan Ramadhan muslim yang berpuasa dan benar-benar menghayati kesucian bulan Ramadhan pasti tidak akan melakukan maksiat and kemungkaran kerana syaitan itu sendiri takut untuk mendekati orang beriman ni (seolah-olah diikat daripada mendekati manusia beriman)..panas beb panas...so terbakar la syaitan tu.haha. but its true...itu la yang dimaksudkan dengan syaitan dirantai or diikat. umat islam yang bener-bener beriman sahaja berjaya mengikat syaithon nirrojim ni. kerana ketika berpuasa, kita berpuasa segalanya..satu lagi perkara tipikal yang selalu kita dengar masa bulan puasa..kita puasa mata,puasa telinga,puasa mulut. jadi bila kita betul-betul memahami hadis itu...so tunggu lagi.lets prepair ourslef to become more soleh and solehah person masa bulan Ramadhan.

and baru aku sedar masa aku tulis post ni aku tengah dengar lagu BRING ME THE HORIZON - Chelsea Smile..punya la kusyuk menaip..haha.till than. chalo.

Comments

NY said…
Fuyo dengar bring me the horizon. mesti sambil tulis post ni kau headbanging :p
by the way, post ni membuka minda. nice one saudara!
haha...terima kasih cik panda, saya tak pandai headbanging sebenarnya tapi hanya mampu angguk2 malu.hehe.

Popular posts from this blog

Ini Kisah Aku : Gadis Russia, Aku Ok!!

Istiqarah Dengan Quran Dan Tasbih