Bulan dan Bintang..benarkah??

Assalamualaikum n solawat..

aritu aku ada la carik2 artikel pasal kubah masjid...sebab kubah masjid ni antara bahagian masjid yang plaing penting dan yang paling menonjol.yang melambangkan seni bina islam..ini adalah fakta bila aku rujuk dekat laman web muzium sepanyol,yang dikatakan, semasa era islam berkembang..banyak bangunan direka bentuk berdasarkan seni bina islam...klau x caya boleh la pi melancong kat negara2 eropah..and masa jejak rasul baru2 ni yg buat kat eropah pun..depa tunjuk banyak bangunan2 berbentuk seni bina islam.awesome....and dekat malaysia belambak masjid dekat sini...seperti yang slalu kita tengok dekat hujung kubah masjid...pasti ada lambang bulan dan bintang, kat sini bukan aku nak cakap pasal kubah masjid...tapi ada la ckit..persoalan..adakah bulan dan bintang itu lambang islam????



tada...!!!!

kita dekat Malaysia sering menganggap simbol bulan dan bintang itu lambang islam...dulu time kecik2 boleh la aku nk terima bulat2 tanpa persoalkan..ni gua dah besar..so gua nak persoalkan.hehe...hei!!! suka ati la!!!

menurut bacaan aku,actually simbol ni dah lama ada dan diperkenalkan oleh Sultan Muhammad II ke dalam bendera kerajaan Uthmaniyyah setelah penaklukan Kota Istanbul (Constantinople) pada 1453 Masihi. Lambang Bulan dan Bintang itu adalah lambang bagi Kota Constantinople (Istanbul) yang sebelum itu berada di bawah kekuasaan Empayar Rom sejak sekian lama.

and before dikenali sebagai Constantinople..kota tu dikenali sebagai Byzantium. Byzantium diambil sempena nama Raja Byzas (663 SM) dan dijadikan ibu negara untuk Empayar Byzantine sebelum empayar tersebut tewas kepada kerajaan Uthmaniyyah pada 1453 Masihi. Bulan sabit telah dijadikan simbol kota tersebut untuk didedikasikan kepada Dewi Artemis (Hunt God). <-- just bacaan aku je..betul ke tak kita pikir kemudian pasal sejarah ni.



Lambang bintang pula ditambah sebagai simbol kota selepas kematian Maharaja Constantine pada 337 Masihi dan nama Byzantium telah ditukar kepada Constantinople sebagai tanda memperingati maharaja Constantine. Lambang itu adalah dari simbol Dewi Ishtar (Star iaitu bintang dalam bahasa Inggeris diambil dari perkataan Ishtar ini). Dewi Ishtar ialah tuhan kesuburan, kasih sayang, peperangan dan seks bagi kaum Babylon purba. Ada juga pendapat mengatakan lambang bintang ini diambil dari Star Of Virgin Mary kerana agama Kristian telah menjadi agama rasmi empayar Rom dengan Persidangan Nicea pertama pada 335 Masihi dan Persidangan Constantinople pada 381 Masihi. Dan sejak dari itu Bulan Sabit dan Bintang telah menjadi lambang rasmi untuk kota tu...

Apakah lambang Bulan bintang ni digunakan oleh "ISLAM" je????

jom skodeng:

1. freemason


2. Simbol DeMolay International iaitu salah satu cabang Freemason. Diambil dari Grand master terakhir Khingt Of Templar iaitu Jacques DeMolay


3. Jata Kerabat Diraja Poland


4. Jata Negara Croatia


sekarang..meh kita bandingkan dengan masjid2 dekat beberapa negara timur tengah yang dipilih..(sebab banyak sangat)

kubah masjid Amirul Mukminin


ni kubah lagi satu masjid dekat mna aku pun tatau..iraq kot.


eh..mende tu kat atas kubah..pelik je..hehe..pelik wak lu..tu kalimah Allah la.
hehehe..BERBEZAKAN dengan dekat Malaysia tanah air ku...mana bulan,mana bintang..terpulang la untuk sesebuah negara atau kerajaan untuk menafsir sesuatu.W
WALLAHUALAM...

p/s : thanks to uncle amin.






Comments

john said…
tak terfikir pon..thanks~
sama2...=) ada ilmu kita kongsi.

Popular posts from this blog

Ini Kisah Aku : Gadis Russia, Aku Ok!!

Istiqarah Dengan Quran Dan Tasbih

berlagak padahal lembik